Milí čtenáři a souputníci vývoje herních studií v ČR, od posledního shrnujícího článku uběhlo pár měsíců. Událo se toho hodně, tak to vezmeme bez úvodu.

Central and Easter European Game Studies 2014 – CEEGS 2014
Poprvé připravujeme velkou mezinárodní konference ve spolupráci se třemi spřátelenými univerzitami (PL, SK, CZ UK). Je to velký krok směrem k otevřenosti tématu, univerzity a jeden z dalších postupných činností pro podporu celého ekosystému herních studií a aplikovaného výzkumu. Tento běh na dlouhou trať má už teď velmi příjemnou odezvu. Na výzvu CFP o krátké abstrakty přednášek a výzkumných témat odpovědělo přes 45 lidí z akademické obce i z vývojářské sféry. V zastoupení byly země Česká Republika, Slovensko, Německo, Rakousko, Polsko, dokonce i Norsko a Čína. Momentálně skončilo recenzní řízení a připravujeme program.

Konference je naplánovaná jako dvoudenní akce s akademickým a vývojářským blokem na 10. a 11. října 2014. Hlavním hostem je světoznámý literární vědec a zakladatel herních studií Espen Aarseth.

K akci jsme spustili nový web www.ceegs.cz. Studenti MU a partnerských univerzit mají vstup zcela zdarma; plánujeme vyjednat obdobný levný režim i s VUT a Mendelu. (Za celou organizaci díky našemu web guruovi Oliverovi Stašovi)

Prototypujeme hry v předmětu na KISKu – Digitální hry (jaro 2014)
V posledním semestru jsme spolu s kolegou Tomášem Bártkem zkoncipovali shrnující předmět o digitálních hrách s důrazem na pochopení samotného jazyka herních principů. Základem byla sada workshopů ve spolupráci s vývojáři Jarkem Kolářem (2K) a Vlaadou Chvátilem (CGE) v kombinaci s přednáškami a závěrečným projektem. Cílem předmětu je “zašpinit si ruce” samotným herním vývojem a prototypováním. Předmětem prošla necelá dvacítka prvních studentů a jejich výstupy, samotné přednášky a další zhodnocení předmětu brzy přineseme v separátním článku. Mezitím lze prozkoumat sylabus.

Herní předměty pro podzim 2014 a jaro 2015
V rámci Masarykovi univerzity lze nalézt už několik předmětů o hrách a herních studiích. Ať už jsou to herní studia, kritická analýza počítačových her, digitální hry – analýza a design, nově pak aplikovaná herní studia a vývojáře budeme zvát do nově vzniklého Panelu odborníků (brácha Bloku expertů :) ). Další předměty lze nalézt na FSS, FI, PedF, ale zpracováváme i seznam předmětů z jiných univerzit a měst. Pokud o nějakém předmětu víte, můžete jej vepsat do dokumentu. Shrnující článek o předmětech na MU a jejich obsahu budeme brzy publikovat zde na webu.

Největší výzkum českých hráčů MMO – tým VITOVÍN
Podpořili jsme nejdelší výzkum českých hráčů MMO konzultací a propagací. V současnosti skončila poslední 3. vlna sběru dotazníků a začínají práce na zpracování dat (tj. čištění, ořezávání a základní zpracování). Do studie se zapojilo v každé vlně kolem 5000 respondentů, což je velmi úctyhodné číslo. Výsledky studie budou veřejně dostupné a tým VITOVÍN je bude prezentovat i na různých akcích. Výzkum probíhá už od roku 2013. Pro aktuální informace lze sledovat http://www.mmog.cz nebo
https://www.facebook.com/czmmog

Dělat hry s vývojáři – Game Making University 2013
V listopadu loňského roku jsme zrealizovali ve spolupráci s Fakultou Informatiky první ročník Game Making University, což je nový formát, který přináší zkušené vývojáře ke studentům nehledě na to, z jaké je student univerzity nebo dokonce střední školy. Jedná se o jeden z prvních nástrojů jak překlenout překážky mezi vývojáři, univerzitou a studenty, kteří se chtějí v dané oblasti vzdělávat. Záznamy můžete shlédnout na stránce:
http://gamestudies.cz/game-making-university

Skvělou zprávou je, že tato akce a kontakty z ní pomohly nejdříve k otevřenému workshopu základů vývoje v Unity, které každý týden připravovali naši členové Milan Doležal a Tonda Hojný ve spolupráci s HCI laboratoří na Fakultě informatiky MU a následně k zařazení oficiálního předmětu Vývoj digitálních her, který je určen pro zkušenější studenty a je konzultován s lidmi z vývoje (Madfinger). Přibližování univerzity a vývojářů je dle mého názoru skvělý směr podpory herního vývoje u nás.

Osobně mám z formátu GMU velkou radost a plánujeme další běhy.

Vzdělávání a digitální hry?
Díky Davidu Šmehlíkovi jsme zpunktovali akci Digitální hry a vzdělávání á la Pecha Kucha. Jedno z prvních propojení oblasti her a vzdělávání v takovém formátu. Akce se vydařila, nejen obsahově, ale i jako networkingový prostor. Hry a pedagogika jsou ožehavým tématem s velkou mírou dopadu. Krátkou konferenci můžete shlédnout ze záznamu (vč. hudební vložky) zde.

Výzkum zahraničních univerzit a studijních oborů v oblasti digitálních her
Díky stážistům a hlavně Romaně Jakšlové jsme vypracovali základní přehled o zahraničních univerzitách, na kterých se vyučují různé obory týkající se digitálních her. Od produkce, vývoje, historie po mediální teorii, psychologii a interpretaci. Databázi můžete omrknout na našem gdrive – Zahraniční univerzity a studium her.

Velký seznam literatury herních studií
V rámci dlouhodobých aktivit rozpracováváme velký seznam literatury, která se hrami a herními studii zabývá. Díky velké mravenčí práci Dominika Jíchy se můžete inspirovat tématy nebo si najít materiály k (diplomové) práci v databázi literatury, či navrhnout a doplnit své vlastní oblíbené zdroje nebo vlastní výzkumné práce. Seznam můžete prozkoumat sami hned teď a případně navrhnout další zdroje.

Klub Herních Studií a Herní happening
Poslední, ale neméně důležitou součástí činnosti MU Game Studies jsou i uvolněné akce jako Klub Herních Studií, který probíhal během semestru jako pohodový večer v klubu se zajímavou hrou či tématem nebo Herní happening, který kombinoval knihovní prostor a opět to nejzajímavější z nezávislé herní produkce. Tyto akce jsou základem činnosti, fungují jako “odpočinkově pracovní lepidlo”, které je důležité pro jakoukoli neziskovou činnost. Fungují díky organizační práci Viléma Šouláka, Ivo Macíka a Dominika Jíchy.

Budoucnost MU Game Studies, o.s.
V dalších semestrech a v dalších letech nás čeká ještě spousta malých a velkých kroků k podpoře herního vývoje, studia her a dalších oblastí s tím spojených. Spolu s vývojáři různých studií plánujeme projekt Profesní sítě, Herního mentoringu, větší spojení s neziskovkami AHP a Českými hrami, založení lokální odnože instituce DiGRA, spolupráce se zahraničními univerzitními stážemi, modul herních studií na FF TIM, více předmětů z vývoje her na FI… no je toho hodně. Držte nám palce, a pokud máte chuť, přidejte se – např. formou stáže za kredity (KISK), konzultací, dobrovolnictvím na konferenci nebo se stavte na KHS a na něco spolu přijdeme.

Za celou organizaci MU Game Studies,
Zdeněk Záhora

P.S.: Taky jsme psali na ministerstvo spolu s AHP a ČH, kvůli plánovaným dokumentům o podpoře kreativních průmyslů, i na opakované výzvy ale nikdo nenapsal – dotaz si můžete přečíst zde.

Naše komunikační kanály: Twitter, Facebook, občasný BLOG (zapojte se, stačí napsat), web gamestudies.cz (posílejte výzkumně laděné články), konference CEEGS 2014 na ceegs.cz a na závěr přímý mailový kontakt na nás info (at) gamestudies.cz

Kategorie: Informativně

Leave a Reply


  • Game Studies (c) 2012–2016
    digitální hry akademicky
    info@gamestudies.cz
    ISSN 1805-9155