BRNO 13. května 2011 – v prostorách Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně se konala první samostatná konference pod záštitou studentské iniciativy MU GameStudies. Hlavní přednáškový blok proběh v učebně AVC, nicméně účastníkům konference byla k dispozici i počítačová učebna, ve které si mohli vyzkoušet vybrané kousky z indie scény.

Přednáškový blok začínal lehce po desáté dopolední, výstupem Silvestra Bučka (FSS MUNI), který představil původ oboru game studies a nutnost studia her jako kulturního fenoménu. Už tato první přednáška vyvolala poměrně bohatou diskuzi ze strany další přednášející, Petry Zmeškalové (z Moravian LARP), která představila svůj pohled na hru jako na uměleckou formu.

CONference pokračovala netradičním pohledem Andreje Tokarčíka (FI MUNI) na game design, který představil svoji vizi, že by hry neměly být designovány s ohledem na hráče, ale právě naopak, hra by měla být více invencí samotného autora.

Následovala key speach od povolaného člověka – Lubora Kopeckého, zástupce asociace České hry o.s. na téma Mapování české herní scény, jež uzavřela dopolední přednáškový blok a dala tak prostor k nezbytné socializaci. Při té panovala živelná individuální diskuze a to vše v uvolněném, neformálním duchu.

Po polední přestávce pokračoval přednáškový blok prezentací Zdenka Maga (UKF Nitra), jež představil svoji bakalářskou práci na téma Advertgaming – zaměřenou na reklamu v digitálních hrách. Pokračoval Jan Švelch (FSV UK), který se zaobíral hledáním kánonu v transmediálním fenoménu, jež vznikl kolem herní série Dragon Age.

Propojení mezi všemi známými druhy RPG (papírové, digitální hry, larp) prezentoval Jakub Janovský (FF MUNI), který taktéž nastínil krátkou historii všech těchto RPG a nezapomněl zdůraznit, nakolik se jednotlivé formy navzájem ovlivnily.

Po krátké přestávce pokračoval Michal Němec netradičním tématem – muzeologie her, ve kterém nastínil problematiku uchovávání her jako média ve svém přirozeném prostředí (tedy hry na svých původních platformách bez pomoci emulátorů).

V dalším příspěvku se Stanislav Hubáček (FF MUNI) přispěl k diskuzi na téma achievementy ve hrách (achievement jako spoiler, achievement jako hra ve hře) a zmínil se o problematických aspektech na všech dostupných platformách. Studentský blok prezentací uzavřel Zdeněk Záhora (FF MUNI) videoprezentací své diplomové práce Umění kultury hráčů digitálních her, ve které názorně představil nejčastější projevy hráčských performance – od machinimy přes let’s play až po speedruny.

Formální část odpoledne měla být uzavřena promítáním dvou krátkých filmů s herní tématikou – King of Kong a Maj Kompjútr, nakonec však došlo pouze na druhý jmenovaný – ke smůle pořadatelů se termín konference kryl se semifinálovým zápasem MS v ledním hokeji Česko – Švédsko, jehož poslední minuty byly nakonec promítány na místo King of Kong.

Neformální část konference byla uzavřena přesunem do salónu v nedalekém Pux Pubu.

[autor: Stanislav Hubáček / FF MU / publikováno: 15. 10. 2012]

Kategorie: Reportáž

Leave a Reply


  • Game Studies (c) 2012–2016
    digitální hry akademicky
    info@gamestudies.cz
    ISSN 1805-9155