Přinášíme další ze série svižných tag rozhovorů. Jejich misí je strategicky vnášet originální obsah na mapu herního průmyslu. Materiál, ze kterého se dá čerpat, rozvíjet ho, bavit se o něm.

Tentokrát s Adamem ‚BJ‘ Knedlíkem – bývalým profi hráčem, vicemistrem v Age of Mythology ze zlaté éry progamingu v Čechách, kdy se pravidelně uskutečňovaly akce jako PG Challenge a Invex Cup. Nyní Adam aktivně hraje populární progamingové tituly League of Legends  StarCraft 2  a také studuje game design ve Velké Británii.

1079929_417585971694038_1673849691_n

<progaming dnes>

Progaming, jak jsme ho znali dřív, byl teprve v plenkách a brán jako sekundární produkt herního světa. Mnoho lidí věnovalo spoustu úsilí, abychom se dostali do fáze, kde se momentálně nacházíme. Bylo jen otázkou času, kdy se tento obor vyvine a stane se jeho nezbytnou součástí. Herní průmysl je v obrovském boomu a stále expanduje. Již nyní vydělává více než třeba hudební či filmový průmysl. Bylo jen otázkou času, kdy si toho všimnou velké a lukrativní společnosti a sponzoři, kteří se profilují tímto směrem.

Když se podíváme třeba na prestižní League of Legends turnaje, je zde možnost kompletně si změnit život – třeba jako v pokru. Vítězný tým vyhraje třeba až 1 milion dolarů, což už jsou slušné peníze. Je mnoho lidí, kteří si tento směr zvolí a snaží se jakoukoliv cestou dostat do progamingové branže. Jeden z nových způsobů je tzv. streamování. Je to praktický způsob, jak hrát z domova a ukazovat lidem svůj gameplay, let´s play, videonávody apod. Nejenže takový hráč dostane zpětnou vazbu od diváků, ale když bude taky úspěšný, může dostat nějakou dotaci či sponzora na své hraní. Ti nejúspěšnější z nich se mohou i díky streamování dostat do týmů LoL či SC2, které pronajímají tzv. gaming housy. Hráči pak bydlí a trénují společně pod jednou střechou, mají pevný plat od sponzorů, pravidelně se účastní turnajů, cestují po celém světě se svým týmem v rámci progamingového ‚turné‘ s tím, že veškeré životní náklady mají proplacené. Jejich denní náplň je vstát, začít hrát svou oblíbenou hru a tu streamovat.

Zkrátka progaming již dospěl do určité fáze, kde někteří vyvolení mají možnost ‘plnohodnotného’ [uvozovky redakce] žití díky hraní počítačových her. Dříve jsme byli spíš nuceni scházet se po různých LAN akcích či počítačových hernách/kavárnách, kde se hráči setkávali a společně hráli a trénovali. Nynější trend je spíš více zaměřený na trénování a hraní přímo z pohodlí domova.

<Train2Game a studijní obory> 

Studovat se dá různými způsoby a jedna z nových možností je studovat dálkově online. Nepotřebujete nikam docházet, celý proces se odehrává prostřednictvím online rozhraní. Rozhodně jsem zastáncem této nové možnosti, jak pohodlně studovat [Adam studuje přímo v UK, pozn. red.]. Mnoho lidí nemá příliš času a přece by se rádi věnovali hrám více. Většina z nich by ráda vytvořila i něco svého, nebo to přinejmenším alespoň zkusila. Jen hrstka z nich toho však nakonec dosáhne. Když si člověk neznalý programovacích jazyků otevře nějaké návody na internetu ‘jak začít’, většinou ztroskotá dřív, než opravdu začne. Je zde mnoho příčin, proč tomu tak je.

Train2Game mi nabídla možnost výběru mezi třemi obory studia. A to programování, game design nebo grafika. Všechny tyto obory se studují online. Nejlepší na tomto druhu studia je to, že vy jste pánem svého času a vy rozhodujete, jak rychle postupujete kupředu. Po naučení se tématu oznámíte svému lektorovi, že jste připraven na zkoušku z lekce a ten vám zašle test z daného tématu. Funguje to vskutku prakticky a jednoduše. Standardní čas dokončení tohoto celého studia jsou zhruba 3 roky. Záleží ale jen na vás, jak dlouho budete opravdu studovat. Můžete ho dokončit i za rok, pokud jste nadaní. Jsou známy i případy tak nadaných studentů, kdy si je vytáhly společnosti ještě před ukončením studia a daly jim lukrativní nabídky práce s pohádkovými smlouvami. Jedním z takových známých příkladů studenta, kterému se toto přihodilo, byl tvůrce známých Angry Birds.

<kompetence game designera>

Většinu her, které nám obchody nabízejí, nevytvořil jeden člověk. Je potřeba celý tým lidí, kteří táhnou za jeden provaz a nakonec se snaží udělat kompletní dílo. Základní tým se skládá ze tří pozic – game designer, programátor a grafik. Hlavním motorem každého projektu je právě game designer či story teller.

Každá hra začíná myšlenkou. Game designer je v podstatě taková truhla nevyčerpatelných myšlenek, která chrlí nápady na svůj tým a snaží se, aby bylo pokud možno co nejvíce z nich zrealizováno ve hře. Jeho pozice se dá přirovnat k řediteli firmy. Má na starost vše od samotné myšlenky hry, přes scénář, až po její popis. Dám jako příklad meeting, kdy si sednete společně s grafikem a zadáte mu úkoly, které jsou potřeba graficky zpracovat. Poté zajdete za programátorem a zadáte mu jiné úkoly a vy vlastně fungujete jako spojovací článek celého projektu. Musíte zajišťovat, že se projekt vyvíjí správným směrem, že bude včas dokončen atd.

Je to tvůrčí a náročná práce, ale také velmi zábavná a uspokojující, když vidíte, jak se vaše návrhy stávají skutečností.

<aktuálně rozpracovaný projekt>

Několik menších projektů už mám za sebou. Tento kurz je nastaven tak, abyste během vašeho studia nedělali nic nazmar. Vše, co vypracujete, bude součástí vašeho portfolia, které se na konci studia zaplní. Krok za krokem se seznámíte s různými žánry her a způsoby jejich tvorby. Postupně se samozřejmě hry komplikují a přidávají se nové funkce a metody. Na konci každé lekce (vámi dokončené hry) máte možnost hru zcela přepracovat a zakomponovat vlastní nápady na zlepšení. Je to velmi dobrý způsob, jak vylézt ze studia již jako ostřílený mazák.

Momentálně mám rozpracovaný projekt s pracovním názvem 1942. Jedná se o předělávku dnes již legendárního Space Invaders. Je to velmi jednoduchá hra, ale svému účelu rozhodně poslouží. Dostávám se již ke konci tohoto projektu a těším se na další lekci, kde mě čeká první plošinovka. Zcela se změní způsob hraní, žánr i budování hry samotné. Ty největší projekty mě ale teprve čekají a trochu se až děsím jejich velikosti. Naštěstí na ně nebudu sám, neboť po dokončení dvou plošinovek dostanu svého programátora a grafika. Začneme tvořit tyto projekty společně, přičemž každý z nás bude mít trochu jiný pohled na věc.

<asociace TIGA>

TIGA spojuje a reprezentuje herní průmysl ve Velké Británii. Má pod svými křídly veškeré nezávislé vývojáře, vydavatele, herní vývojářské společnosti, zkrátka všechny, kdo mají co dočinění s hrami. Je skvělá v lobování u vlády, dosáhne na velmi lákavé státní dotace na rozvoj právě tohoto odvětví. Anglie si moc dobře uvědomuje, že herní průmysl je opravdovým válcem, který se nezastavitelně valí kupředu. Pravidelně se pořádají vývojářské jamy, setkání, konference, masivní kampaně na podporu her v rádiu, televizi, plakátech ad., je to výborné v komunikaci s veřejností. V Anglii začínají mít lidé pozitivní přístup ke hrám.

[autor: David Šmehlík a Dominik Jícha / oba FF MU / publikováno: 26. 7. 2013]


Pozn.: Stavíme na tag formě Honzy Bočka. Díky!

Kategorie: Rozhovor

Leave a Reply


  • Game Studies (c) 2012–2016
    digitální hry akademicky
    info@gamestudies.cz
    ISSN 1805-9155